Foto’s

 

Fotografie door Paul Beelen

 
Recensies en krantenartikelen

7 november 2021 | Bron: Eindhovens Dagblad | Link naar artikel

Workshopreeks Matthäus-Passion: ‘Fantastisch om dit zelf te kunnen zingen’

OIRSCHOT – ,,Nu nog een keer. Na ‘Ich bin’ wil ik graag een komma horen. En zorg dat je de zaal inkijkt. Contact zoeken is belangrijk om emotie over te brengen”, aldus dirigent Cees Wouters tegen de deelnemers aan de workshopreeks Zing de Matthäus-Passion.

Twintig potentiële kandidaten voor het projectkoor van het Kempenkoor namen zaterdag deel aan de eerste bijeenkomst uit de reeks.

,,Voor de Passion hebben we altijd projectzangers nodig, maar in coronatijd hadden we geen nieuwe aanwas. Er was wel de natuurlijke uitstroom maar geen instroom”, vertelt secretaris Ria Alewijnse van de stichting Matthäus Passion Oirschot. ,,De workshop is vooral bedoeld voor de Mätthaus maar een wens van het bestuur is ook wel nieuwe aanwas.”

Tijdens de workshops kan iedereen kennismaken met het meesterwerk van Johannes Bach. Wie het ziet zitten, kan na de reeks wellicht meedoen aan de uitvoeringen in april volgend jaar.

Toen ik kind was ging ik al met mijn ouders mee naar uitvoerin­gen van de Matthäus Passion
Mirjam Wouters

Omdat de Matthäus een dubbelkorig werk is, mochten deelnemers vooraf kiezen of ze wilden meedoen met koor 1 of 2. Koor 1 repeteert in gemeenschapshuis D’n Bond in Veldhoven en koor 2 vanaf januari in Oirschot.

Sopraan Mirjam Wouters (48) uit Best kruipt maar al te graag in de huid van de Matthäus: ,,Toen ik kind was, ging ik al met mijn ouders mee naar uitvoeringen. De muziek doet iets met me en om het zelf te kunnen zingen is helemaal fantastisch.”

Ze heeft de kinderversie al eens gezongen en las de oproep van de stichting in de krant. ,,Het is fijn dat we weer mogen zingen nadat het anderhalf jaar niet kon. Vanaf de herfstvakantie heb ik er een paar uur per week in gestoken om de werken te repeteren”, zegt Mirjam Wouters. Voor haar is de insteek nu in ieder geval om mee te doen met de uitvoering van de Passion.

Begeleiding ervaren koorlid
Alle deelnemers aan de workshop worden begeleid door een lid van het Kempenkoor. Op die manier worden de nieuwkomers opgevangen én repeteren de koorleden zelf ook mee in de workshop. Dirigent Cees Wouters: ,,Je weet van tevoren natuurlijk niet wat voor mensen erop af komen en hoe goed ze zijn, dus het is fijn dat onze leden erbij zijn.”

Mirjam Wouters heeft Bernadette Pop (71) als begeleidster. Ze is al tien jaar lid van het Kempenkoor. ,,Ik vind de Matthäus geweldig om te zingen. Ik heb voor koor 1 gekozen omdat wij de beginpartij zingen, die vind ik geweldig. Maar af en toe hoor ik de anderen iets zingen en denk ik dat zou ik ook wel willen zingen”, lacht ze.

Als voorberei­ding heb ik het hele werk twee keer ‘doorgezon­gen’
Flip de Jong

De 69-jarige Flip de Jong uit Eindhoven is bas en heeft de Matthäus al eens gezongen in Amsterdam. ,,Ik ben idolaat van koorzang, zeker van werken uit die tijd. Als voorbereiding heb ik het hele werk twee keer ‘doorgezongen’. Ik zing al bij een koor en doe vaker mee aan projectkoren. Ik zeg altijd: ik kom voor de muziek, niet voor het koor.”

‘Tenoren slaan we niet af’
,,Mijn complimenten. Ik vind dat u uitstekend heeft gestudeerd. Dat schept verwachtingen voor de volgende twee keer”, zegt dirigent Cees Wouters na afloop. De workshops zitten nagenoeg vol. ,,Maar als zich nog tenoren melden, slaan we dat niet af”, aldus de dirigent.

,,Tegenwoordig heb je gelukkig allerlei hulpmiddelen zoals Cyberbass (een website waar koormuziek kan worden gedownload en online kan worden geoefend, red.) waardoor mensen die nog geen noten kunnen lezen dat al doende leren.”

Aanmelden kan bij het projectsecretariaat via workshopmp@kempenkoor.nl onder vermelding van koor 1 of 2, de stemsoort, eventuele ervaring en of een partituur nodig is.

22 september 2021 | Bron: Veldhovens Weekblad | Link naar artikel

Workshopreeks Matthäus bij het Kempenkoor

Kempenkoor start in november met een reeks workshops ‘Zing de Matthäus Passion’. Dit biedt geïnteresseerde zangers de kans om dit magistrale werk van J.S. Bach in te studeren, samen met de koorleden van Kempenkoor. Wie wil kan zich daarna aanmelden als projectzanger voor de integrale uitvoering van de Matthäus Passion op woensdag 13 april 2022 in de Sint-Petrusbasiliek in Oirschot.

VELDHOVEN – Corona onderbrak de afgelopen 2 jaar de meer dan 15-jarige Matthäus-traditie van Kempenkoor, maar nu gaat het koor met veel energie weer aan de slag voor de uitvoering van volgend jaar. Net als een aantal jaren geleden wordt opnieuw aan niet-leden de mogelijkheid geboden om dit  werk onder de knie te krijgen. Het is wel aan te bevelen om eerst zelfstandig de koorwerken in te studeren, zodat tijdens de repetities alle aandacht besteed kan worden aan afwerking en interpretatie. Oefenbestanden hiervoor zijn beschikbaar op internet. Ter ondersteuning zijn koorleden van Kempenkoor bij de workshops aanwezig.

Twee reeksen

De Matthäus Passion is een dubbelkorig werk. Daarom is gekozen voor 2 reeksen workshops: één voor koor 1 en één voor koor 2. Deelnemers kunnen zelf kiezen aan welk koor ze willen meedoen. Voor koor 1 zijn de repetities op de zaterdagen 6 en 27 november en vrijdag 3 december 2021 in Veldhoven, voor koor 2 op de zaterdagen 8 en 23 januari en vrijdag 11 februari 2022 in Oirschot. Op zaterdag wordt gerepeteerd van 10.00 tot 13.30 uur en op vrijdagavond van 19.00 tot 21.30 uur.

Verder meedoen

Wie na de workshops als projectzanger mee wil doen aan de uitvoering van de Matthäus op 13 april in Oirschot, kan na afloop van de derde workshop auditie doen bij dirigent Cees Wouters.
Deze zangers verplichten zich dan om vanaf medio februari op de maandagavonden deel te nemen aan de reguliere repetities van Kempenkoor.

Meer informatie

Voor alle informatie, zie de onderstaande website.  Daar staat alle informatie over inschrijven, repetities, data en kosten voor deelname. Naast aanmelden, kan er ook een folder aangevraagd worden via het projectsecretariaat. Zie de contactgegevens hieronder. 

workshopMP@kempenkoor.nl 
(040) 253.79.94./ (06) 10.478.735.
www.kempenkoor.nl

9 mei 2021 | Bron: Eindhovens Dagblad | Link naar artikel

Nelleke zong Una Paloma Blanca met George Baker, tot ze dat ongeluk kreeg

Una Paloma Blanca. Waar ze in die tijd ook kwam met de George Baker Selection, overal ter wereld zongen mensen met Nelleke Brzoskowski uit Bakel mee. Tot de stem van de zangeres na een auto-ongeluk stil viel. Dik twintig jaar later lukt het weer, mede ook dankzij haar dochter en een nieuw  eigen lied.

Het gebeurde na een optreden in 1997 met een andere collega. Een auto-ongeluk. Ze liep er een whiplash door op, de gevolgen van de klap op haar nekspier voelt ze tot op de dag vandaag. ,,Ik ben daar nooit van hersteld en heb nog steeds elke week therapie”, zegt de 64-jarige Bakelse. 

Voor iemand als zij wier leven een en al muziek ademt  -,,Muziek is hetzelfde als eten en drinken, het hoort bij mij” -, is het extra zwaar niet te kunnen zingen of op een laag pitje. ,,Heb het er erg moeilijk mee gehad, maar ik wilde niet dat zielige meisje zijn. Ik schreef altijd mijn eigen muziek en teksten en kreeg niets meer op papier.” Tot ze in 2011 een therapeutische en spirituele cursus (De Helende Stem) volgde. ,,Sindsdien lukt het me weer zelf nummers te schrijven.” 

En ze zingt weer en neemt weer nummers op. De familiestamboom, heet het nieuwste liedje dat een bijzondere totstandkoming kent. Dochter Lisa heeft de muziek en tekst geschreven. Broer Marius heeft het filmpje gemaakt en gemonteerd. Ze krijgt veel fijne reacties. ,,Ook van oude fans.”

Daar moeten we iets mee gaan doen
Ze moest haar dochter, pianolerares en muziektherapeute, eerst nog wel overtuigen. ,,Ik hoorde dit nummer dat Lisa als opdracht had gekregen en zei meteen: daar moeten we iets mee gaan doen.” Lisa schrijft vooral liedjes: ,,Ik zing ook wel, maar lang niet zo goed als mijn moeder.” De respons van ma volgt direct: ,,Jawel Lisa, je zingt prachtig. Daar krijg ik kippenvel van.” 

Nelleke en Lisa Brzoskowski met achter hen aan de muur de gouden plaat die ze uit haar tijd bij de George Baker Selection overhield. © Jeanne van Ansem

Het zal in de genen zitten. Als zevenjarige al scoort Nelleke, opgegroeid in een muzikale familie, hitsingles met ‘Sante Lucia’ en ‘oh Sole Mio’; in België bereikt ze de top van de hitparades ‘Lieve maan’ en ‘Slaap wel’. Ze schrijft dan ook eigen liedjes zoals ‘Mijn dorpje’.  ,,We hadden thuis een repetitieruimte en dat lied heb ik met mijn broers en zussen opgenomen. We gingen optreden onder de naam The Song of the family. We kwamen regelmatig op tv en kregen een contract van Johnny Hoes.”

In Hawai of in Sri Lanka
Vanaf haar zestiende start ze een solocarrière, gemanaged door Jan van de Berk uit Best, en tijdens een van haar regelmatige optredens bij De Ster in Nieuwkuijk trekt ene George Baker aan haar vestje: of ze samen met hem in een band wil? De George Baker Selection wordt in 1980 opnieuw geformeerd en Nelleke het zingende boegbeeld van de band. ,,Dat was een geweldige maar ook een erg hectische tijd. We reisden heel de wereld af. Waar we ook waren, in Hawaï of in Sri Lanka, overal zongen ze Una Paloma Blanca mee.”

Vanwege haar zwangerschap besluit ze na twaalf jaar met live optredens bij de band te stoppen; ze blijft wel met name studiowerk voor Baker en anderen doen (,,Tien dagen nadat Lisa geboren was stond ik alweer in de studio.”) Contact met Baker heeft ze ook nog steeds. ,,In 2017 hebben we nog een reünie gehad. Leuk om dan ook de fans van toen weer te zien. Wie weet wat de toekomst nog brengt, of we samen nog eens iets doen?” 

Auditie bij operakoor
Behalve met haar dochter samenwerken heeft Nelleke zich ook laten overhalen door een vriendin om auditie te doen bij een operakoor. ,,Tegenwoordig zing ik klassieke werken bij het Kempenkoor wat ik erg mooi vind.” Ze realiseert zich dat haar wereld er heel anders had uit kunnen zien zonder dat ongeval. ,,Het heeft zo moeten zijn. Ik heb nu wel mijn dochter zien opgroeien en daar ben ik erg blij mee. Nu samen muziek maken en van mijn kleinkinderen genieten, dat is toch het mooiste wat er kan zijn.” 

15 juli 2020 | Bron: Veldhovens Weekblad | Link naar artikel

1 februari 2020 | Bron: Eindhovens Dagblad | Link naar artikel

Lage alt Annie geniet al 60 jaar bij Kempenkoor

VELDHOVEN – Voor het eerst in de historie van het Kempenkoor in Veldhoven is er een lid zestig jaar actief. Annie van Rooij is daarom in het zonnetje gezet.

Tijdens de wekelijkse repetitie afgelopen maandag in gemeenschapshuis D’n Bond hield voorzitter Carel van Baalen een toespraak en de jubilaris kreeg een mooi boeket, een beeldje en een oorkonde. Een van de koorleden had speciaal voor Van Rooij een lied geschreven, dat door het hele koor uit volle borst gezongen werd. ,,Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, maar het was een geweldige avond’’, zegt Annie van Rooij.

Als dertienjarige sluit de Veldhovense zich in 1960 aan bij het koor ZIOS. Later zou de naam veranderen in Veldhovens Gemengd Koor en weer later in Kempenkoor. Het moet wel heel gek gaan wil ze de wekelijkse repetitie op maandag laten schieten. ,,Ik heb nog steeds heel veel plezier in zingen. Maar ik ga ook graag naar het koor voor het contact met de leden en de dirigent.’’

Ze maakt deel uit van de altgroep. ,,Ik ben een lage alt. De altgroep bestaat uit zo’n dertig leden.’’ Ook thuis zingt ze vrijwel dagelijks. Een repetitieschema dat door de dirigent wordt gemaakt, is voor de leden de basis om thuis te oefenen. Momenteel repeteert ze Ein Deutsches Requiem van Brahms. Maar met regelmaat zijn haar gedachten al bij 9 maart. Dan staat ze op de rol voor het afleggen van een stemtest bij de dirigent. ,,Dat moeten we om de twee of drie jaar. Ik weet het al een aantal weken en zit daarover vol spanning. Bij de vorige dirigent nam ik een keer een loempia mee om hem gunstig te stemmen. Ik heb al aan de huidige dirigent Cees Wouters gevraagd of ik hem ergens mee kan verleiden’’, zegt ze met een lach.

Concertreizen
Als hoogtepunten noemt Van Rooij de concertreizen waarvan ze er al veel heeft meegemaakt. Eerst was dat elke drie jaar, maar in de jaren 90 werd dat elke vijf jaar. ,,De saamhorigheid en het optreden met een koor in het buitenland is geweldig, zoals we onder meer in Praag hebben gedaan. De bootreis naar Engeland in de jaren 70 is me ook goed bijgebleven. Het was heel gezellig op de boot, maar ik was zo zeeziek.’’

Ook is ze al jaren een vaste waarde in het Selster Dameskoor, waarmee ze rouw- en trouwdiensten opluistert in de Willibrorduskerk in Zeelst. ,,Ooit luisterden we jaarlijks wel veertig uitvaartdiensten op. Nu zijn dat er nog zo’n achttien per jaar.’’

Op 6 en 8 april zingt ze met Kempenkoor de Matthäus Passion in de St. Clemenskerk in Gerwen en in de Sint Petrusbasiliek in Oirschot. De uitvoering van Eind Deutsches Requiem is op 31 oktober in de Lidwinakerk in Best.


 Bron: Veldhovens Weekblad | Link naar artikel
    

Concert 2 november 2019 – Uitvoering van “Elias” van Felix Mendelssohn Bartholdy

Theater De Schalm heeft ons de reacties van bezoekers toegezonden! Een greep hieruit:

Prachtige muziek – Geweldige prestatie; genoten! – Wij vonden het geweldig – Een fantastische avond door dit grandiose koor! – Erg goed koor, prachtig gezongen – Een schitterende uitvoering met een prachtig koor dat het oratorium Elias met overgave en passie uitvoerde Schitterende uitvoering, zeker gezien het feit dat dit niet allemaal professionals zijn – Genoten! – Het was een fantastische avond met prachtige stemmen en muziek –  Een prachtig concert, koor, orkest en solisten hebben een top-prestatie geleverd onder leiding van een fantastische dirigent – De muziek zelf sprak me niet zo aan. Ik vond het “zwaar”, maar ik heb zoveel waardering voor dirigent, koor en orkest om zo’n moeilijk stuk zo te laten klinken. Geweldig. – Wat een geweldig koor met een enorme bezieling gezongen van een zeer moeilijk Elias stuk – Uitstekende uitvoering van heel hoog niveau. Als er iets valt op te merken is het de akoestiek van de zaal – Heb zeer goed kunnen ontspannen en kom graag terug – Geweldige voorstelling! We hebben echt genoten!

Zie de foto’s op deze pagina!

 Bron: Eindhovens Dagblad | originele link
  

Jubilerend Kempenkoor gaat de hort op

VELDHOVEN – Het Kempenkoor, met zoals de naam al doet vermoeden leden uit de Kempen, viert haar zeventigjarig bestaan met een concertreis naar Praag.

Als het maar even kan, gaan ze op stap. Het liefst met z’n allen. Geen wonder dat het Kempenkoor haar jubileum dan ook viert met een concertreis. Bestuursleden Carel van Baalen en Dorien Felten verklappen dat het gehele koor vanaf vandaag tot en met 22 oktober op jubileum/concertreis is naar onder meer Dresden, Praag en Teplice. Felten: ,,Onze concertreizen zijn altijd hoogtepunten, we zongen onder andere in de Gedächtniskirche in Berlijn en in Theresienstadt. Nu gaan we onder meer naar Teplice waar we met een professioneel orkest het oratorium Elias van Felix Mendelssohn Bartholdy uit zullen voeren.”

Het koor was aanvankelijk een samengesteld mannen/vrouwenkoor wat sinds 2002 verder ging onder de naam Kempenkoor. De leden komen onder meer uit de Kempen, Veldhoven, Eindhoven en Best.

Cees Wouters is sinds 1990 de artistiek leider die bevlogen het koor door tal van mooie, complexe koorwerken leidt zoals de jaarlijkse uitvoeringen van de Matthäus Passion. Wouters: ,,Het is intensief werken met een enthousiaste groep van tachtig mensen die thuis hard studeren, waardoor de repetities gedisciplineerd verlopen. De koorwerken zijn van een hoog niveau en we kunnen ons meten met de beste amateurkoren in Zuid-Nederland. Daar mogen we trots op zijn.”

Frank Kerremans zingt sinds zeven jaar in het koor en verklapt dat de wekelijkse repetities voor hem altijd het hoogtepunt van de week zijn door met name de sociale cohesie en de ontspannen manier van repeteren.

Betrokkenheid

Naast hoogtepunten kende Kempenkoor uiteraard ook dieptepunten zoals het overlijden van repetitor Hans van den Eijnden, aldus Van Baalen. ,,Maar de onderlinge betrokkenheid maakt ook dat we daar samen weer overheen groeien.”

Het jubilerende koor voert op zaterdag 2 november in theater De Schalm in Veldhoven het oratorium Elias van Felix Mendelssohn Bartholdy nogmaals uit, samen met orkest Brabant Sinfonia en acht solisten.

2 oktober 2019 | Veldhovens Weekblad | Link naar het artikel
 

Link naar recensie in het Eindhovens Dagblad d.d. 18 april 2019.

Oirschotse Matthäus komt steeds meer los van de noten

Marjolijn Sengers

Aan een vijftienjarig jubileum is geen edelmetaal toegekend, toch is het een getal waaraan belang mag worden gehecht als het gaat om achtereenvolgende opvoeringen van de Matthäus-Passion in dezelfde kerk door vrijwel dezelfde musici. Het voordeel van vijftien jaar hetzelfde doen is dat er voor allerlei praktische zaken een beproefd draaiboek bestaat dat ‘rust en regelmaat’ geeft, grootste opbrengst is dat alle musici zodanig in hun rol zijn gegroeid dat de muziek steeds meer loskomt van de noten.

Dirigent Cees Wouters heeft dit grootse werk soepel in zijn vingers. Hij heeft overal ogen en oren, tegelijkertijd nodigt hij koor, orkest en solisten uit om er samen met hem een mooie avond van te maken. Een avond als deze begint al bij het betreden van het kerkplein, waar beiaardier Rosemarie Seuntjes vanuit de toren van de Petruskerk de Matthäus-Passion voorverwarmt.

De beloftevolle inzet van het openingskoor, de heerlijke, letterlijk te volgen verteltrant van evangelist tenor Jan van Elsacker, de voorname dramatiek die bas Huub Claessens in de Christuspartij legt, de gave en beschaafde klank van Concerto Barocco met haar uitstekend spelende solisten en last but not least het tot op het bot betrokken Kempenkoor doen de rest, geholpen door de ontvankelijke sfeer die de Oischotse Petruskerk faciliteert. Smaakvol zongen ook de overige solisten, sopraan Hilde Coppé, altus Gerben van der Werf, tenor Maartens Stevens en bas Roele Kok. Wat mij betreft doen we het de komende tien jaar met deze bezetting. Op naar zilver!

Wie: Kempenkoor en Concerto Barocco o.l.v. Cees Wouters
Wat: Matthäus-Passion, Bach
Waar: Petruskerk, Oirschot
Wanneer: 17 april 2019

ED 13-4-2017

ED van 13/04/2017

Recensie ED Athalia concert 11-feb-2017

ED van 13/02/2017