Volg ons

Jubileumbrief 2023-2024

Kempenkoor 75 jaar

Welkom bij onze jubileumbrief.

In het concertseizoen ’23-’24 bereikt Kempenkoor de leeftijd van 75. En dat moet gevierd worden. Deze nieuwsbrief schetst de historie van Kempenkoor en kan daardoor een bewaarexemplaar voor de liefhebber zijn. Ook besteden wij aandacht aan ons jubileumconcert. Veel leesplezier.

Opgericht: 21 februari 1949.
Bij de notaris in Veldhoven wordt de oprichtingsakte van mannenkoor Spes getekend. Het is het begin van de 75-jarige geschiedenis van Kempenkoor: een klein mannenkoor dat na zeven jaar samenging met een klein dameskoor, beide uit Veldhoven-dorp.

Onder de naam ‘Zingen is ons streven’ (ZIOS) groeide de groep uit tot een bloeiende vereniging die deelnam aan concoursen en zangwedstrijden en die zich liet zien en vooral horen bij veel activiteiten in het dorp. Presteren zit vanaf de oprichting in 1949 in ons bloed.
Gerepeteerd werd in de eerste jaren in een café.
Vanaf de jaren ‘70 is Dorpshuis D’n Bond de locatie voor de wekelijkse bijeenkomsten.

Toen de naam ZIOS niet meer voldeed, werd gekozen voor Veldhovens Gemengd Koor.
In de eerste 40 jaren van het bestaan kende het koor vijf dirigenten. Vanaf 1990 is Cees Wouters de artistiek leider. Er werd een vaste repetitor aangesteld.
Sinds 2015 is dat Ad Broeksteeg.

Cees streeft ernaar grote werken uit de muziekliteratuur uit te voeren met beroepsorkesten en -solisten. Het koor was in 1992 de eerste amateurvereniging die met de uitvoering van opera Treemonisha (Scott Joplin) op het podium van het nieuwe Muziekgebouw in Eindhoven stond.
Door het uitvoeren van grote werken maakt het koor een periode van bloei door en gaat het behoren tot de betere amateurkoren uit de regio. Er wordt hard gewerkt aan professionalisering van het koor.

Om de uitstraling naar buiten toe te vergroten, wordt in 2001 besloten voortaan als Kempenkoor verder te gaan.
Vanaf 2005 staat ieder jaar de beroemde Matthäus Passion van J.S. Bach op de lessenaar.
In de prachtige Sint-Petrusbasiliek in Oirschot komen jaarlijks honderden bezoekers om dit meesterwerk te beluisteren en te genieten van de barokuitvoering met Kempenkoor, zes topsolisten, een jongenskoor en een barokorkest.
Kempenkoor streeft ernaar het muzikale culturele erfgoed in stand te houden en door te geven aan zangers en luisteraars.

Het plezier in zingen staat centraal. Het koor streeft naar kwaliteit, maar vindt een goede balans tussen prestatie en een gezellige sfeer minstens zo belangrijk.
Het koor bestaat momenteel uit circa 70 zangers. Zij komen niet alleen uit Veldhoven, maar uit de hele regio. Bij de uitvoering van grotere werken sluiten soms project- of gastzangers aan.

Een 75-jarig jubileum mag gevierd worden! Om te beginnen hoort daar, wat ons betreft een lofzang bij. Luister naar het Hosanna uit de Hohe Messe van Bach: Hosanna.

Momenteel wordt er hard gewerkt om iets moois van ons jubileum te maken.
Met heel veel enthousiasme bereiden de koorleden zich voor op het jubileumconcert van 5 november a.s.
Met medewerking van Het Promenade Orkest en de solisten Agnes van Laar, Edward Ros en Pieter Hendriks belooft de uitvoering van Die Jahreszeiten van J. Haydn een schitterend feest te worden.

Jubileumconcert Die Jahreszeiten van Haydn voor Koor, Solisten en Orkest.

Ontdek de magie van klassieke muziek tijdens een onvergetelijke zondagmiddag vol elegantie en emotie. Reserveer nu jouw stoel voor zondagmiddag 5 november a.s. om 15:00 uur in Theater De Schalm en stap met ons mee op een reis door dit eeuwenoude meesterwerk. Ervaar de kracht van dit machtige koorwerk. De tederheid van de solo’s en de grandeur van het orkest, allemaal live uitgevoerd, exclusief voor jou.
Dit is jouw kans om de tijd even stil te laten staan en jezelf onder te dompelen in de pracht van de klassieke muziek. Koop je kaarten en laat de betovering beginnen.
Om in de sfeer te komen hier alvast een muziekfragment uit de jacht in de herfst: Hört das Laute Getön.
Wij maken het eenvoudig: klik op deze link en je komt bij de kaartverkoop van Theater De Schalm in Veldhoven.

Ontdek de bekoring van de Matthäus Passion.

In 2024 staat het volgende concert van Kempenkoor op de agenda: de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion.

Op maandag 25 maart 2024 worden de hoogtepunten uit de Matthäus Passion uitgevoerd in de Sint Brigidakerk in Geldrop. De kaartverkoop hiervoor start op 1 december a.s.

Op woensdag 27 maart 2024 vindt de gehele uitvoering weer plaats in de fraaie Sint-Petrusbasiliek in Oirschot. Klik op O Haupt voll Blut om alvast te genieten.

Kaartverkoop
De kaartverkoop voor Oirschot start op 3 november a.s. om 10:00 uur en deze zijn te bestellen via deze bestellink.
Door snel te boeken kun je uit de beste plaatsen.kiezen.

Vriend van Kempenkoor

Je kunt nu al profiteren als je ‘Vriend van Kempenkoor’ wordt.
Koop 1 of 2 kaartjes met korting (m.u.v. kaartjes voor de Matthäus Passion)
Klik voor meer informatie op: Vriend worden.

Agenda Kempenkoor

5 november 2023 15:00 uur. Die Jahreszeiten van Joseph Haydn met solisten Agnes van Laar, sopraan, Edward Ross, tenor en Pieter Hendriks, bas/bariton met begeleiding door Het Promenade Orkest in Theater de Schalm Veldhoven.

25 maart 2024. Hoogtepunten van de Matthäus Passion in de Sint Brigidakerk in Geldrop.

27 maart 2024. Het gehele meesterwerk Matthäus Passion in de Sint Petrusbasiliek in Oirschot.