Nieuwsbrief Kempenkoor Juni 2023

Ontvangst eerste nieuwsbrief

Op 4 maart 2023 is de eerste nieuwsbrief voor de trouwe volgers en bezoekers van Kempenkoor verzonden. Wij waren natuurlijk zeer benieuwd hoe deze nieuwsbrief zou worden ontvangen en ook of de lezers door zouden linken naar de diverse mogelijkheden zoals kaartverkoop, muziekfragmenten en dergelijke. Wij kunnen je melden dat we daar blij van werden. In deze nieuwsbrief tref je weer doorklik-mogelijkheden aan.
Ook in deze nieuwsbrief willen wij je graag verleiden om deze nieuwsmail door te sturen naar vrienden, bekenden, buren en/of WhatsApp-groepen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd toch! Door middel van deze link kan men zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Magnificat André Waignein 30 sept

In coronatijd werd al stevig gerepeteerd voor het Magnificat van André Waignein. Helaas: Door de coronamaatregelen is het Magnificat niet eerder uitgevoerd kunnen worden. In 2023 is het werk opnieuw in studie genomen en nu worden de puntjes op de spreekwoordelijke i gezet. Dit prachtig werk voor koor, sopraan en harmonie wordt ook wel “de lofzang van Maria” genoemd. Wij voeren dit werk uit in samenwerking met harmonie L’Union Fraternelle uit Veldhoven. De uitvoering staat gepland op 30 september in Theater de Schalm Veldhoven. Luister naar een voorproefje. Sorry voor de reclame in YouTube. Voor tickets ad. € 20 klik hier

Jubileumconcert Kempenkoor 5 nov.

Kempenkoor bestaat binnenkort 75 jaar! Natuurlijk gaan wij dat jubileum vieren en wij starten met een prachtig en feestelijk jubileumconcert waar ‘Die Jahreszeiten van Haydn’ op het programma staat. Een meesterwerk dat de lente, zomer, herfst en winter met mooie muziek in elkaar laat overgaan. Haydn werd aangespoord tot het componeren van dit werk door het grote succes van zijn voorgaande oratorium, Die Schöpfung (1798) dat op dat moment in heel Europa opgevoerd werd. Het kostte Haydn twee jaar om Die Jahreszeiten te voltooien. De premiëre was op 24 april 1801. Luister, als voorproef alvast naar Sie steigt herauf nr. 12 van de Zomer. Tickets zijn te bestellen bij de Schalm: klik hier

Toelichting op de zomer

De donkere, angstwekkende nacht wordt tijdens het inleidende Adagio van het tweede deel langzaam door de eerste zomerse zonnestralen gewekt. De jonge boer Lucas zingt voorzichtig ‘in een grijze sluier breekt het eerste morgenlicht aan’ waarop de hobo als een haan (‘des Tages Herold’) het krieken van de dag aankondigt. In de daaropvolgende muziek gidst de herder zijn kudde naar ‘grazige weiden’ in de prille ochtendschemering dat op de tonen van het solistentrio uitgroeit tot verzengend zonlicht (‘Sie scheint in herrlicher Pracht’). Lukas bezingt de natuur die kreunt onder de loden hitte, wat later voelt Hanna zich verkwikt en herboren, begeleid door een pastorale hobo. De overwegend positieve stemming slaat om wanneer een omineuze paukenroffel een zomerse storm inluidt. Angst overheerst in deze bijzonder heftige passage die direct vooruitwijst naar het vierde ‘stormdeel’ uit Beethovens Zesde symfonie ‘De Pastorale’. Het wegebben van de storm doet mens en dier hun schuilplaats voorzichtig verlaten en ook hier schrijft Haydn de vogelzang, deze keer van een kwartel, in de partituur. Meteen daarop weerklinkt de avondklok in de hoorns waarna de stemmen verstommen in een diepe slaap.

Stem op Kempenkoor 75 jaar

Veldhoven Magazine, de glossy van Veldhoven, is op zoek naar de leukste en meest interessante verhalen en tot 31 mei konden mensen, verenigingen en goede doelen genomineerd worden.
Kempenkoor is als 75 jarige genomineerd en tot 16 juli kun je op ons stemmen.
Het is voor Kempenkoor de kans op een artikel met een goed verhaal en een mooie fotorapportage in het jaarboek te realiseren.

Steun Kempenkoor en ga daarvoor naar de pagina door hier te klikken en Like daarna (rechtsonder) de foto van Kempenkoor. Vast bedankt!

Agenda Kempenkoor

30 september as. 20:15 uur Magnificat van André Waignein met Harmonie L’Union Fraternelle in De Schalm te Veldhoven.
5 november as. 15:00 uur Jubileumconcert:
Kempenkoor voert Die Jahreszeiten van Haydn uit in de Schalm te Veldhoven
25 maart 2024 Hoogtepunten Matthäus Passion (Locatie nog niet bekend)
27 maart 2024 Volledige uitvoering Matthäus Passion; Sint Petrusbasiliek te Oirschot

Graag zien wij je bij een van onze activiteiten. Voor onze agenda Klik hier

Meer berichten